Saturday, June 23, 2007

Περί μαζικής κουλτούρας και της κριτικής της

Η μελέτη των όρων παραγωγής και διάδοσης της μαζικής κουλτούρας και οι επιπτώσεις της στο άτομο-καταναλωτή έχει αναμφισβήτητη αξία γιατί πρώτον, αποκαλύπτει τόσο τη βούληση της βιομηχανίας αισθητικών και πολιτιστικών προτύπων για άλωση της αγοράς της διασκέδασης και όχι μόνο, όσο και τους τρόπους επιβολής της και δεύτερον, γιατί παραμένει πάντα επίκαιρη. Το πρόβλημα οξύνθηκε από την πρόοδο της τεχνολογίας που επιτρέποντας τη ευρύτερη και ταχύτερη διάδοση της πληροφορίας έδωσε νέες δυνατότητες στην παραγωγή και την εμπορική εκμετάλλευση πολιτιστικών προϊόντων. Στη συστηματοποίηση της σχετικής συζήτησης συνέβαλλαν ασφαλώς οι εκπρόσωποι της Σχολής της Φρανκφούρτης, που άσκησαν δριμεία κριτική στην αστική αντίληψη περί ‘ωραίου’ και στην τάση του καπιταλισμού για νόθευση της ανεξάρτητης ατομικής συνείδησης δια της επιβολής αισθητικών προτύπων που ευνοούν ποικιλοτρόπως το σύστημα. Μπορεί τα ίδια τα μέσα και οι όροι να διαφοροποιούνται από εποχή σε εποχή, πάντως η τάση χειραγώγησης, οι προθέσεις και οι βασικές αρχές που διαπνέουν τις επιμέρους μεθοδεύσεις και τον άξονα στρατηγικής, παραμένουν στοιχεία ουσιαστικά αναλλοίωτα.
Όμως κάθε κριτική ανάλυση τέτοιων φαινομένων θα έπρεπε να ξεκινά από μια προσεκτική διάκριση μεταξύ των κινήτρων του δημιουργού και του φορέα εκμετάλλευσης κάθε προϊόντος, καθώς και μεταξύ των φυσιολογικών αναγκών του κοινωνικού ατόμου-καταναλωτή και των επίπλαστων αναγκών που του επιβάλλονται από μια κατευθυνόμενη αγορά. Οι ποιοτικές επιλογές και διεκδικήσεις του κοινού δεν εξαρτώνται μόνο από την ακολουθούμενη στρατηγική πωλήσεων των φορέων προβολής και εκμετάλλευσης των πολιτιστικών προϊόντων αν και σε μεγάλο βαθμό φαίνεται να εξελίσσονται σύμφωνα με τις προβλέψεις τους και τα σχέδιά τους. Εξαρτώνται, ευτυχώς, και από παράγοντες εκτός της άμεσης επιρροής της αγοράς, έστω κι αν συχνά γίνεται δύσκολη η διαφοροποίηση και ταξινόμηση των κριτηρίων επιλογής και της προέλευσής τους.
Τίθενται κάποια βασικά ερωτήματα. Πρώτον, ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα που δεν μπορεί να ενταχθεί στην κατηγορία της υψηλής τέχνης είναι δυνατόν να εμπεριέχει στοιχεία που να το καθιστούν παρόλα αυτά ένα ποιοτικά καλό προϊόν; Δεύτερον, πόση χρησιμότητα για τον δέκτη-καταναλωτή τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο έχουν τέτοιας ή ακόμα και χειρότερης ποιότητας προϊόντα; Εξυπηρετούν σημαντικές ανάγκες του κοινωνικού ατόμου; Τρίτον, πού ακριβώς βρίσκονται τα όρια μεταξύ πραγματικής και πλαστής ανάγκης και με ποια κριτήρια θα μπορούσε να γίνει μια οριοθέτηση; Τέταρτον, ποια είναι τα κριτήρια κατάταξης ενός έργου στην υψηλή μεσαία ή χαμηλή βαθμίδα τέχνης; Είναι ασφαλές κριτήριο αξιολόγησης η ένταξη ενός έργου σε συγκεκριμένο είδος τέχνης; Μπορούμε να ισχυριστούμε πως κάθε κομμάτι κλασσικής μουσικής είναι ποιοτικά ανώτερο από κάθε κομμάτι ροκ ας πούμε; Το βάρος της υπογραφής του δημιουργού ως ποιο βαθμό επηρεάζει την κριτική που ασκείται σε κάθε έργο; Θα θεωρείτο το «Trinklied aus dem 14ten Jahrhundert» υψηλή τέχνη αν δεν το είχε υπογράψει ο Schubert; Πόσα σημαντικά έργα έγραψαν οι Czerny, Kuhlau, Clementi και άλλοι ων ουκ έστι αριθμός;
Πολύ θα φοβόμουν να ζήσω σε μια κοινωνία στην οποία η ψυχαγωγία θα στηριζόταν αποκλειστικά σε προϊόντα υψηλής διανόησης. Η ιδέα μιας κοινωνίας που δεν τραγουδάει π.χ. μου φαίνεται τρομακτική. Και πώς θα μπορούσε να τραγουδάει αν δεν υπήρχαν χαμηλότερες βαθμίδες μουσικής τέχνης! Είναι προφανές ότι οι οπερατικές άριες και η avant-garde δεν προσφέρονται για αυτό που ο Έκο περιγράφει ως “άσκηση της φυσιολογικότητάς μας”. Από την άλλη μεριά ποια είναι τα όρια μιας ποιοτικής έκπτωσης που θα ήταν συμβατή με τα οράματα της πολιτιστικής μας συνείδησης, με ποιες διαδικασίες τίθενται τέτοια όρια και πώς διεκδικούνται; Και βέβαια πόσο πραγματώνονται αυτά τα οράματα στα πλαίσια της ελληνικής κοινωνίας, ποια είναι η τύχη των αντίστοιχων διεκδικήσεων;

203 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 203 of 203
Anonymous said...

Αναστάσση, ούτε σημαίνει οτι πενθούν κιόλας. Απλά, δεν υπάρχει στίγμα.
Και μπορώ να σου πω για πολλές περιπτώσεις που συναντήσαμε, και μάλιστα και στον ίδιο τον τόπο του εγκλήματος, που όχι μόνο δεν πενθούσαν, αλλά και αδιαφορουσαν. Δεν φαντάζεσαι πόσο σκληρό είναι να βλέπεις κάτι τέτοιο μπροστά στα μάτια σου...

Το τι ακριβώς γίνεται στο κεφάλι και την καρδιά του καθένα,ειδικά μέσα από μια τέτοια ελλειπή επικοινωνία όπως είναι αυτή εδώ, δεν μπορεί να περιγραφεί.Με βάση τα εδώ δεδομένα και-κυρίως- τα θέματα που θίχτηκαν εξέφρασα αυτά που ένιωθα.Και είναι κάτι που το είδα σε διάφορους χώρους να γίνεται πανομοιότυπο.

Ελπίζω το 'κραυγάζουν΄ να μην αναφέρεται σε μένα, αλλά και έτσι να είναι, τι να κάνουμε, οπτικές είναι αυτές...Το οξύμωρο εδώ είναι πως πιστεύω οτι συχνά πολλοί που κραυγάζουν,ειδικά για θέματα άλλων,απλά κραυγάζουν.Δεν πενθούν.

Επίσης,η σιωπή μπορεί να είναι πένθος.Τι θέλω να πω;Πάρε μια κηδεία. Εκεί βλέπεις και ξέρεις. Η κραυγή μπορεί να είναι πένθος και η σιωπή επίσης.Τα υπόλοιπα είναι για αυτούς (όχι τους άμεσα συσχετιζόμενους) που βρίσκονται εκεί τυπικά ή όχι(αδιευκρίνιστο)και άρα μπορούν να σχολιάζουν το οτιδήποτε ασήμαντο ή ασχετο ή δεν ξέρω τι, να γελούν (όχι όπως γελούν οι συγγενείς σαν αντίδοτο)κλπ. Μπορεί να είναι και αυτό άμυνα. Μπορεί και όχι.Μπορεί να πενθούν. Μπορεί και όχι. Με αυτό πάντως που εκφράζουν μπορεί δικαίως κάποιες φορές ένας συγγενής να διαμαρτυρηθεί για το νεκρό του.

Και τώρα που έχω πάρει τα ομοιοπαθητικά μου και συνήλθα από όλο αυτό που με πήρε και με σήκωσε, καλούμε όποιον έχει διάθεση για ταξίδι στη Ζαχάρω και εργασία το ερχόμενο ΣΚ. Μας έστειλαν μια όμορφη φωτογραφία που μέσα από τα καμμένα φύτρωσε ένα πράσινο χορταράκι...
Εάν και όποτε κάποιος έχει όρεξη,
ethelontes_2007@yahoo.gr


ΥΓ: πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτηση που προέκυψε πράγματι (φ.σ. και ανώνυμος).Μήπως να την καναμε κανονικό θέμα κάποια στιγμή;

Anonymous said...

αγαπητή Κλημεντίνη ο λόγος σου ειναι συνεπής και βαθύς.Το ξέρω ότι έχεις καλές σχέσεις και με τη σιωπή, συνεπώς δεν ανησυχώ για την επικοινωνία μας. το οικολογικό ζήτημα είναι πράγματι το Πρώτο , ολα τ άλλα ακολουθούν...

Anonymous said...

Απλά για μένα η Τέχνη (όταν πράγματι είναι Τέχνη) ειναι ανεστραμένη Οικολογία

«Oldest ‹Older   201 – 203 of 203   Newer› Newest»